Texel
18-22 oktober 2021

Texel 2021 - Hans en Gina Mom

Van maandag 18 oktober tot en met vrijdag 22 oktober plannen we een midweek naar Texel. We hoeven deze week niet op te passen, dus we kunnen er tussenuit. We boeken het Greenside Hotel in De Koog via Bookings.com. We benaderen de site van Booking.com via sponsorkliks, zodat een percentage van de kosten naar de gymnastiekvereniging OKK gaat. Het lijkt allemaal leuk, maar we vragen ons af hoe voordelig het voor ons is, ondanks het feit dat we bij Booking.com genius level 2 hebben bereikt met allerlei voordelen en dat we er de vereniging mee helpen. We hebben al eerder gemerkt dat rechtstreeks boeken soms voordeliger kan zijn.

maandag 18 oktober - De Koog

Hans en Gina mom - Greenside Hotel Texel

Maandag 18 oktober. We doen het 's ochtends rustig aan, pakken de koffers in en drinken thuis nog koffie. Even voor kwart voor elf stappen we in de voor ons nieuwe C4 Cactus, die we afgelopen week hebben aangeschaft omdat de oude C5 niet door de APK-keuring zou komen zonder een heel hoge investering aan reparaties. De fietsendrager en de fietsen laten we thuis. Autobedrijf Van Splunder heeft wel moeite gedaan tijdig een trekhaak te monteren, maar de vooruitzichten zijn te nat.

Hans en Gina Mom - Texel 2021

Goed begin van deze korte vakantie

Het is tamelijk rustig op de weg, net als het weer overigens. Na Alkmaar wordt het op de N9 drukker, maar de weg heeft dan nog maar twee rijbanen. Na ruim 2 uur rijden komen we aan in de veerhaven van Den Helder en voegen in voor de veerboot van 13:00 uur. Het gaat allemaal heel relaxt en we staan in no-time op het bovendek. Het is heel kort varen, dus voor we het weten rijden we alweer de wal op aan de overkant. We zijn voor 14:00 uur bij hotel Greenside in De Koog, maar de kamer is klaar, dus we kunnen inchecken. De kamer is modern, ruim en heeft een grote badkamer met bad en inloopdouche.
We gaan eerst het dorp verkennen dat op 5 minuten lopen ligt. Het centrum is autovrij en telt vele café’s en restaurants. We belanden in Burgers, Beers en Blues en bestellen tomatensoep met brood. Daarna lopen we een rondje met de terugweg over het druke strand.

Om 19:00 uur gaan we eten in het dorp en stranden bij de eerste-de-beste tent met de naam "De Taveerne" waar buiten de heaters aan staan en de vlammetjes van de elektrische openhaard voor gezelligheid zorgen. Wij nemen echter binnen plaats. Gina bestelt spaghetti met paddenstoelensaus en ik ga voor de dagspecial, varkenshaassaté. Daar krijgen we geen spijt van. Het smaakt heerlijk en ook de salade van rauwe rode kool en de rabarber is super lekker. Na een kleine twee uur en twee cappuccino’s na, staan we weer buiten. We willen nog wat wandelen, maar het spettert, dus we gaan snel naar het hotel.

dinsdag 19 oktober - De Cocksdorp en de Slufter

Hans en Gina Mom - Texel 2021

Dinsdag 19 oktober. Na een vrij slapeloze nacht van mijn kant ontbijten we om kwart over negen. Het ontbijt is prima, zoals verwacht. Alle ingrediënten die ik graag eet zijn aanwezig. Om 10:00 uur rijden we richting vuurtoren bij De Cocksdorp. De Postweg blijkt afgesloten en zo ook de Vuurtorenweg, wat voor veel vertraging zorgt. Maar om 11:00 uur hebben we onze wandelschoenen aan en zetten koers naar de tuintjes. Hoog op een duin staat een verlaten bankje waar je bij beter zicht over de Noordzee kan kijken en Vlieland ziet liggen.

Gina Mom bij de TuintjesPaddenstoel op Texel

Grote Parasolzwam

Het is grijs, er staat een straffe wind en er is niet zoveel te zien op wat groepjes koperwieken na. Wel staan er wat paddenstoelen, zoals de grote parasolzwam.

Hans Mom - Texel 2021

We lopen een wandelpad af dat eindigt op het strand. Met wind mee lopen we langs de waterkant waar diverse drieteenstrandlopers foerageren. Bij de blokkendam, die je net over mijn schouders uit zee ziet steken, zien we steenlopers, eiders en een paarse strandloper. Na vijf kwartier staan we weer bij de auto. Het miezert een klein beetje, maar je merkt het nauwelijks.

Hans en Gina Mom - Texel 2021Hans en Gina Mom - Texel 2021Hans en Gina Mom - Texel 2021Hans en Gina Mom - Texel 2021

We gaan koffie drinken bij Kaap Noord. We bemachtigen nog net een tafeltje voor twee in de druk bezette strandtent. We besluiten ook nog iets te blijven eten. Vriendelijk personeel en prima eten.

Hans en Gina Mom - Slufter Texel 2021

Hans Mom - Slufter Texel 2021

Gina Mom - Slufter Texel 2021

Dan proberen we de ingang van de Slufter te vinden, maar door de wegafzettingen rijden we wat in de rondte. We rijden tenslotte maar naar het oosten van het eiland waar ik bij Utopia een drietal toppers (=eenden!) oppik. Daarna even bij de Schorren over de dijk kijken waar enorm veel steltlopers te zien zijn: wulpen, bonte strandlopers, zilver- en goudplevieren, bontbekjes, tureluurs en kanoeten. Tenslotte doen we vanuit daar nog één poging bij de Slufter te geraken. Het lukt, hoewel het via een tweede opgang is. Daar lopen we ruim een uur en sluiten we de dag zelfs met een heerlijk zonnetje af.

Hans en Gina Mom - Texel 2021

We zijn pas om half zes weer in De Koog en gaan opnieuw in het dorp eten. Bij het Vogelhuis en Brasserie Quinty vissen we achter het net, dus gaan we weer naar De Taveerne. We bestellen allebei spare-ribs. Dat is een gouden greep, want het vlees valt van de botten, zo gaar is het. Na het diner zien we Ajax in een fantastische wedstrijd met 4-0 van Borussia Dortmund winnen.

Woensdag 20 oktober - Eco Mare

Woensdag 20 oktober. Het heeft de gehele nacht hard gewaaid en de wind gierde rondom het hotel. Vanwege de voorspelde regen in de ochtend besluiten we Ecomare te bezoeken. We rijden na een lekker ontbijt in 10 minuten er naartoe. Het lijkt druk, want de parkeerplaats voor het gebouw staat vol en als we naar de grote parkeerplaats van de opgang bij paal 17 rijden, zien we veel mensen richting het zeehondencentrum gaan. Bij de kassa staat echter helemaal geen rij en we zijn vlot binnen.

Hans en Gina Mom - Texel 2021

Als eerste gaan we het voederen van de zeehonden bekijken. We laten de drukte bij het bassin van de gewone zeehond voor wat het is en stellen ons op langs de rand van het verblijf van de grijze zeehonden. Als deze aan de beurt zijn, hebben we dus een plek vooraan en volgen de uitleg over deze zeedieren met hun lange snuit waarmee ze zich onderscheiden van de gewone zeehond. We leren dat ook hun grotere omvang en een ander seizoen, namelijk het winterseizoen voor het werpen van jongen verschillen met hun kleinere soortgenoten zijn. Daarna kunnen we in alle rust de gewone zeehonden in hun bassin bekijken.

Binnen is er een erg leuke interactieve tentoonstelling over de Waddenzee en het leven daarin. Daarnaast is er aandacht voor het milieu en de toekomst van dit prachtige natuurgebied en is er een zaal met informatie over walvissen en dolfijnen, die met skeletten van dode soorten mooi - hoe gek het ook klinkt - is aangekleed.

Na een lekkere cappuccino lopen we terwijl de zon doorbreekt nog het 1 kilometer lange rondje van het duinpark. Wel waait het nog hard.

Hans en Gina Mom - Texel 2021

Het is inmiddels al 14:00 uur geworden en we hebben trek gekregen. We gaan naar het strand waar we bij paal 17 veel drukte verwachten. Dat klopt voor binnen, maar het terras is nog vrijwel leeg. We zoeken een plek in de zon en uit de wind en genieten van een lekkere lunch.

Daarna wandelen we langs de zeereep. Eerst tegen de harde wind in, maar dat deert ons niet, want de zon schijnt. Er zijn heerlijke hoge golven, die luid bulderend en met veel schuim het strand op rollen. Meeuwen en koddige drieteenstrandlopers schuimen de randen van het strand af naar voedsel.

Tegen half vijf zijn we weer in het hotel waar we thee zetten en wat lezen. Dineren doen we bij Brasserie Quinty’s. We zijn er net voor een enorme stortbui binnen. De lamsschouder en het parelhoen zijn goed bereid en smaken lekker. Het eten is wel wat aan de dure kant. De rest van de avond lezen we op de hotelkamer, terwijl op de achtergrond de  Champions League aan staat.

Donderdag 21 oktober - Bries20

Hans en Gina Mom - Texel 2021

Donderdag 21 oktober. Na het ontbijt gaan we in de regen naar een woonwinkel in Oudeschild, want Gina wil nog iets scoren voor op het bergmeubel. We waren er zo klaar, niets kon ons bekoren. We kijken nog even in de haven van Oudeschild waar het water zelfs hoger dan de kade staat. Daarna rijden we terug naar het hotel om wat spullen te halen.

Ons volgende doel is de koffie waarvoor we strandtent Bries20 op het oog hebben. Tot onze verbazing is het heel rustig in de tent. Niet zo gek eigenlijk, want het waait erg hard en het is net droog.

Hans en Gina Mom - Texel 2021Hans en Gina Mom - Texel 2021

Ik kijk een poosje vanaf het terras over zee en zie enkele Jan-van-genten en zeekoeten. We nemen ook nog een lunch en gaan dan langs het strand wandelen.

Hans en Gina Mom - Texel 2021

Inmiddels laat de zon zich weer regelmatig zien en is het ondanks de snoeiharde wind heerlijk op het strand. Genieten!

Na een uurtje belanden we nogmaals bij Bries20, nu buiten op het terras. Nogmaals kijk ik een poos over zee en intussen laat ik me de warme chocolade met slagroom goed smaken. Daarna gaan we terug naar het hotel. We lezen wat en verzetten onze afspraak voor het diner naar 19:00 uur. Voor de derde keer eten we bij De Taveerne. Gina gaat voor de sukadebiefstuk en ik kies voor de sliptong. Het eten bij De Taveerne is echt top, een aanrader dus. Terug in het hotel weten we inmidels Feijenoord met 3-1 Union Berlin opzij heeft gezet en maken we ons op voor de wedstrijd van PSV. We kijken al switchend ook naar expedition Robinson.

Vrijdag 22 oktober - Nogmaals Kaap Noord

Gina Mom - Texel 2021

Vrijdag 22 oktober. Het zit het er weer op. Als we bij Den Burg al in de file staan voor de veerboot, draaien we om en rijden naar De Cocksdorp waar we weer bij Kaap Noord aan de cappuccino gaan. Als we tegen 13:00 uur richting veerboot rijden, blijkt het niet veel geholpen te hebben, want het duurt een uur voordat we op de boot zijn. Om 15:00 uur staan we weer op het vasteland. We hebben nog ruim 2 uur voor de boeg om thuis te geraken. We kijken terug op een heerlijke week. We hebben echt genoten en zijn ondanks het onstuimige weer veel buiten geweest.